5 ژوئیه 2022 - تخمین زده می شود که 500 تا 1000 گونه ی باکتری در روده ی هر فرد وجود داشته باشد که شاید تعداد آنها به 100 هزار تریلیون میکروارگانیسم برسد. در مقاله جدیدی که در 5 ژوئیه 2022 در Cell Reports منتشر شد، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو از مدل‌های موش استفاده کردند تا چگونگی تأثیر رژیم غذایی و الگوهای تغذیه بر میکروب‌های روده و سلامت میزبان، به ویژه در مورد چاقی و دیابت نوع 2 را بررسی کنند.

هم در موش ها و هم در انسان، ایلئوم بخش نهایی روده کوچک است که به سکوم، اولین قسمت روده ی بزرگ متصل می شود. در ایلئوم، مواد مغذی از غذای مایع خارج می شوند. در سکوم، که شروع کولون می باشد، فرآیند استخراج آب آغاز می شود.هر دو فرآیند پیچیده، پویا و عمیقاً تحت تأثیر عوامل مختلف هستند، از انواع غذاهای مصرف شده و زمان مصرف غذا، تا ساکنان میکروبی روده، که حضور و رفتار آنها به دیکته ی هضم، جذب مواد مغذی، سنتز ویتامین و توسعه سیستم ایمنی، کمک می کند.

پرفسور امیر زرین پر، نویسنده ارشد این مطالعه، متخصص گوارش و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، گفت: درک این نکته مهم است که میکروبیوم روده به طور مداوم در حال تغییر است، نه تنها بر اساس آنچه می خوریم، بلکه بر اساس زمان روز. او افزود: اکثر محققان تصاویری آنی از این محیط که دائما در حال تغییر است را بررسی می کنند، و همین امر درک آنچه در روده در حال وقوع است را دشوار می کند. در این مطالعه، ما سعی کردیم عکس‌های فوری متعددی در طول روز، تقریباً مانند یک فیلم، از دستگاه گوارش بگیریم تا درک بهتری از نحوه تعامل غذا و میکروبیوم برای تأثیر بر افزایش وزن و دیابت بدست آوریم.چیزی که ما آموختیم این است که تغییرات چرخه‌ای در میکروبیوم روده برای سلامتی بسیار مهم هستند، زیرا به ساعت شبانه‌روزی کمک می‌کنند و به همراه آن به تنظیم و کنترل قند خون، کلسترول و اسیدهای چرب و سلامت متابولیک کلی کمک می‌کند.

پرفسور زرین‌پر و همکارانش در آخرین تحقیق خود، تأثیر و تعامل متقابل این عوامل را به‌ویژه در ایلئوم و عملکردهای منحصربه‌فرد آن در ارتباط با هضم و جذب را بیشتر بررسی کردند. به طور خاص، آنها بررسی کردند که چگونه چاقی ناشی از رژیم غذایی (DIO) و تغذیه با محدودیت زمان (TRF) ترکیب میکروبیوم روده و ترانسکریپتوم (بخش کدکننده پروتئین ژنوم ارگانیسم) را در مدل‌های موش تغییر می‌دهد.

محققان دریافتند که در مدل‌های موش چاق ناشی از رژیم غذایی بدون وجودمحدودیت زمانی در خوردن(به این معنی که موش‌ها می‌توانستند هر زمان که می‌خواهند غذا بخورند) منجر به اختلال در ریتم میکروبیوم روده و مسیرهای سیگنالی می شود که به تعدیل ساعت‌های روده کمک می‌کنند. به عبارت دیگر با این روش تغذیه ای، موش ها چاق و ناسالم شدند.

نویسنده اول این مقاله، دکتر آنا کارولینا دانتاس ماچادو، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه پرفسور زرین‌پر گفت: جالب است که محدود کردن دسترسی به غذا با روشTRF ، نه تنها از طریق بازیابی الگوهای تحت تأثیر وضعیت ناسالم(پرخوری در تمام طول شبانه روز)، بلکه از طریق مسیرهای جدید، تاثیرات مثبت خود را اعمال می‌کند.

پرفسور زرین پر، گفت: این یافته‌ها بر تأثیر رژیم غذایی و الگوهای تغذیه ای با محدودیت در زمان، در حفظ یک میکروبیوم سالم روده تأکید می‌کند که به نوبه خود ریتم‌های شبانه‌روزی حاکم بر سلامت متابولیک را تعدیل می‌کند. "این یک رابطه بسیار پیچیده بین میکروبیوم و میزبان است که اولی به تعیین عملکرد دستگاه گوارش و سلامت دومی(میزبان) کمک می کند."

به گفته ی نویسندگان، کار آنها می تواند به مطالعات آینده، به ویژه تحقیقات در مورد نحوه عملکرد روده یا نحوه تأثیر داروها بر عملکرد روده بسته به وضعیت میکروبیوم در یک زمان خاص از روز، کمک کند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/a-rhythmic-small-intestinal-microbiome-prevents-obesity-and-type-2-diabetes